Osman Hamdi Bey
Gezintide Kadınlar
tablosundan iki yıl önce, 1885’de, Paris’te George Seurat’nın yaptığı Grande
Jatte Adası’nda Bir Pazar Günü Öğleden Sonra adlı tabloda, resmin en sağında ve
daha büyük olarak görülen kadın, Osman Hamdi’nin kadınlarıyla
yaklaşık aynı kafesli kıyafeti giyer. Üstelik Seurat’nın tablosundaki kadın da şemsiyelidir.
Yaklaşık aynı
kadınlardan bu kez sadece beşi Sultanahmet Camii Girişinde Kadınlar adlı
tablonun da kahramanlarını oluşturur. Yaklaşık aynı tema, Osmanlı Hamdi’nin Fransız
hocası Jean Leon Gerome’da, Güvercinlere Yem Veren Harem Kadınları olarak
işlenir. Ama Osman Hamdi’nin yorumu Osmanlı kadınını daha gerçekçi resmeder.
Batı etkisinde
gelişen Türk resmi, ya da Osmanlı resim sanatı, Osman Hamdi’yle birlikte
modernleşmenin ilk örneklerini verir. Bu hem bir başlangıç hem de ir
dönüşümdür. Ancak bu dönüşümün devamını getirmek elbette Osman Hamdi’den sonraki
kuşakların elinde olacaktır. Osman Hamdi Bey’yle birlikte Türk
resmi, içinde figüre yani insana da yer vermeye başlar.Bu anlamda Osman Hamdi Bey’in, çağdaş Türk
resmin temelini attığını söylemek yanlış olmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder